01/0420245 sterren review

Onlangs ontving ik van een tevreden cliënt een 5 sterren review. Hij was blij met de ondersteuning die ik als mantelzorgmakelaar aan hem en zijn partner heb kunnen bieden.

In deze specifieke casus ging het om het vinden van een logeerplek en het regelen van de bijbehorende financiering.  De intensieve mantelzorg voor haar partner viel de mantelzorger steeds zwaarder, ze was letterlijk op. Definitieve opname in een zorginstelling is in deze levensfase één stap te ver, daar is dit stel nog niet aan toe. Maar dat mevrouw af en toe tijd voor zichzelf nodig heeft om bij te tanken was mij meer dan duidelijk.

 

Het regelen van de financiering bleek niet de grootste uitdaging, het vinden van een geschikte logeerplek des te meer. Want vind maar eens een zorgaanbieder die 1 week per maand een kamer beschikbaar stelt voor iemand die een complexe zorgvraag heeft. De hele zorgwereld heeft begrip voor het feit dat een mantelzorger die 24/7 met de zorg voor de partner bezig is soms echt tijd voor zichzelf nodig heeft maar niemand waagde zich in dit geval daar bedrijfseconomisch aan. Immers kan een kamer die 1 week per maand bezet is niet permanent gebruikt worden voor een vaste bewoner en dat is financieel niet aantrekkelijk. Daarnaast kreeg ik de indruk dat men de zorg voor meneer ook veel te bewerkelijk vond.

 

Het werd een zoektocht van bijna een half jaar, waarbij ik zelfs zorgaanbieders stond te bellen vanaf de skipiste in Oostenrijk. 

Maar het resultaat mag er zijn. Na eindeloos naar geschikte zorginstellingen te hebben gezocht en stad en land te hebben afgebeld is er uiteindelijk toch een zorgaanbieder opgestaan die het aandurfde en de handschoen heeft opgepakt. 

 

Toen volgde de 2e uitdaging: het regelen van de financiering van het logeren. Het zorgkantoor moest overtuigd worden van de noodzaak van het logeren en goedkeuring geven voor de (meerzorg)financiering

 

Gelukkig werken er bij het zorgkantoor, in dit geval in Friesland, professionals die beseffen dat de mantelzorger een cruciale rol speelt bij de wens om mensen zo lang mogelijk thuis te laten wonen en was de financiering snel geregeld.  Want een indicatie voor 24 uur zorg betekent echt niet dat er dag en nacht een professionele zorgaanbieder bij je over de vloer komt om alle benodigde zorgtaken op te pakken. Sterker nog, de meeste zorg komt gewoon op het bordje van de mantelzorger. Elke dag/nacht weer.  De meeste mantelzorgers hebben een enorme veerkracht maar overbelasting ligt op de loer. Als mantelzorgmakelaar hebben we daar altijd oog voor. We zoeken naar mogelijkheden om te zorgen dat de mantelzorger, voor zover dat kan, balans in het leven houdt en op die manier de zorg lang(er) thuis kan volhouden.

 

Inmiddels zit de 1e logeerweek er op. Het is nog even wennen en aftasten maar beide kanten hebben het vertrouwen dat het een begin is van een lange (zorg)relatie. 

 

En de mantelzorger?... die moet zichzelf in zo’n “zorgeloze” week opnieuw uitvinden. Maar ook dat komt vast goed.

  • 01/032024Met 70 over de snelweg

    Bijna iedereen maakt het mee: je ouders worden oud. Je vraagt je af of ze het nog wel redden in hun eigen huis. In dit boek beschrijft Yvonne Prins hoe het leven van ouderen verandert en wat kinderen kunnen doen om zelfstandig te blijven wonen.

  • 01/022024Oudere mantelzorger vraagt steun

    Uit recent onderzoek van het Fries Sociaal Planbureau blijkt dat de oudere partner-mantelzorger behoefte heeft aan steun. De mantelzorg geeft een groot gevoel van saamhorigheid maar er is ook veel frustratie en verdriet doordat de zorg gaandeweg te zwaar wordt.

  • 01/012024Help, ik heb mantelzorgers in dienst

    Gevraagd : een spreekkamer en een kop koffie Aangeboden : de 1e stap tot een gezonde balans in het leven van uw mantelzorgende werknemers

Meer informatie of afspraak maken? Bel: 06-24118050 of neem contact met ons op

Neem contact op